חוויות משנות חיים: התנדבות בחו"ל

International volunteering

אנשים שהתנדבו בחו"ל נותנים הצצה למאחורי הקלעים של החוויה

חשבתם פעם לשלב התנדבות במהלך טיול או נסיעה לחו"ל?

בדקתי עם אנשים שהתנדבו בחו"ל באיזה חוויות מטורפות ואתגרים מתסכלים הם נתקלו. גלו למי זה יכול להתאים ומה תצטרכו לקחת בחשבון אם אתם מתכננים לעשות זאת בעתיד.

לוסי מצאה עצמה מורחת קרם הגנה על טפיר באמצע הג'ונגל בקוסטה ריקה. קרלי הכירה את מי שהפך להיות בעלה באקוודור ותיאה בילתה שעות בשמש הקופחת באיטום גגות, כדי לעזור לאנשים שבתיהם נפגעו מהוריקן בפורטו ריקו.

אז למה הם השקיעו את כל המאמץ הזה, ואיך, אם בכלל, זה השפיע על חייהם?

גן עדן לאוהבי חיות בר, בתנאים של טירונות:

התנדבות עם חיות בר בקוסטה ריקה

לוסי קליינרמן מרחובות התנדבה במספר מקומות בקוסטה ריקה – כולל במקלט להצלת ושיקום חיות בר, במהלך טיול של "אמצע החיים" למרכז אמריקה.

Volunteering with wildlife in Costa Rica
לוסי קליינרמן במרכז NATUWA (צילום: לוסי קליינרמן)

ארגון: NATUWA קוסטה ריקה

מה עושים: טיפול בחיות בר.

האם נדרש לשלם עבור ההתנדבות? כן. מקבלים לינה ואוכל.

מה הוביל אותי לצאת להתנדב בקוסטה ריקה:

הייתי בסיום של תקופה והרגשתי שאני צריכה את זה כמו אוויר לנשימה.

הרגשתי שאני צריכה לחזור לעצמי, להרפתקנות, תחביבים שזנחתי ולעצמי באמת. חיפשתי השראה, עניין וסקרנות.

נסעתי בלי לתכנן תוכניות לעתיד, פשוט נסעתי.

מה החוויה של ההתנדבות לימדה אותי:

התחלתי בהתנדבויות עם חיות בר בקוסטה ריקה. תקופה שלימדה אותי הרבה על בעלי החיים והטבע, על הנזק שבני האדם גורמים כשהם משתמשים בחיות האלה כאטרקציות תיירותיות וכחיות מחמד שכשנמאס זורקים אותן והן כבר לא יכולות לשרוד בעצמן.

למדתי על העבודה הקשה וההשקעה שהטיפול בחיות ובסביבתן דורשת מאיתנו, מעין טירונות מסוג אחר.

עבדתי קשה, קמתי כל בוקר לקראת משהו חדש ולא מוכר אבל התקופה הזאת העצימה אותי, נתנה לי ידע והזדמנות להכיר את עצמי ואת ההתמודדות שלי עם קשיים וסיטואציות לא מוכרות.

המרכז שהתנדבתי בו נמצא באזור כפרי, שאפילו האוטובוס שנוסע לשם הוא חוויה שלא מהעולם הזה. באוטובוס עתיק שרק מקומיים נסעו בו, סוחבים שקי אורז, תפוחי אדמה ושלל מוצרים..

במרכז נמצאות חיות מדהימות. תוכים ענקיים מסוג ארה עפים בכל עבר, עצלנים, יגוארים, קופים, טפירים ועוד.

בקיצור, מקום מהמם לאוהבי בעלי חיים וטבע פראי.

גן עדן לאוהבי חיות בר וטבע (צילום: לוסי קליינרמן)

 

המקום מרשים ביותר מבחינת חיות הבר המדהימות שנמצאות שם ומבחינת עבודת הצוות הנעשית כדי לטפל ולשקם ככל שניתן.

הצוות המקומי עושה עבודה מסורה ומלאת אכפתיות. למשל: בשלב הכנת האוכל לחיות דואגים שהכל יהיה מדויק וכמה שיותר טרי. כל בוקר היינו ממיינים המון אגוזי מקדמיה כדי שחלילה אף תוכי לא יקבל אגוז רקוב! ובאמת הרגשתי שהם מאוד קשובים ועובדים קשה למען החיות.

במיוחד הרשים אותי מנהל המקום רודולפו הלבבי והמסור שעושה כל שביכולתו למען החיות.

שימו לב לערכים המוסריים של הארגון וקחו בחשבון עלויות כספיות

יצויין שבשביל להתנדב ב-NATUWA צריך לשלם כסף למקום (מקבלים לינה ואוכל) ובזכות הכסף שמשלמים הארגון יכול להמשיך לתפקד, לטפל ולהציל עוד חיות.

עם כמה שהחיות מקסימות חשוב להבין שהמתנדבים שם רק כדי לעזור ולא כדי לשחק עם החיות! זה גם לגמרי אסור כי אלה חיות בר שהמטרה היא לשקם אותן ושיוכלו לחיות בטבע ולא יהיו תלויות בבני האדם.

Costa Rica volunteering
"לא סתם תיירת, מתנדבת!" התנדבות בחו"ל היא דרך אתית לטייל.

חוויות בלתי נשכחות:

אין ספק שהיו לי שם רגעי קסם וחוויות מיוחדות, מצחיקות וכיפיות. למשל כשמרחתי טפיר בקרם הגנה כדי שלא ישרף בשמש, כשהמוני תוכים מסביבי ניסו לקחת את האוכל שלהם, או כשגחליליות זהרו בחושך והאירו את דרכי בעלטה המוחלטת.

Volunteering in Costa Rica
נעים להכיר – בעל החיים טפיר.

האתגרים במהלך ההתנדבות:

אם יודעים מעט מאוד ספרדית זה עלול להקשות ולייצר חוסר הבנות! חלק מהצוות לא מבינים אנגלית וכשצריך לעבוד איתם זה מאוד מאתגר.

המקום נמצא באמצע הטבע והתחושה היא שנמצאים בג'ונגל גם מבחינת התנאים. כמעט ואין קליטה לוויי פיי (המקום גדול מאוד ככה שזה לא נוח בלשון המעטה…) המקלחות קפואות ויש חרקים, קרפדות ושאר יצורים שחולקים איתך את המקלחות והשירותים. הלינה היא בפחונים, שהם בכלל לא אטרקציה.

כשמחשיך (ומחשיך מוקדם) אין תאורה בדרך למגורים. אם אין פנס  מאתגר להגיע לשם בחשיכה מוחלטת המלווה בקולות חיות ברקע. בקלות אפשר ללכת לאיבוד. אם יורד גשם פשוט מפלסים את הדרך בבוץ ובחשיכה. אני הספקתי להחליק בבוץ…

מבחינת המתנדבים האחרים – זה ממש עניין של מזל. בזמן שהייתי שם התנדבתי עם שותפתי לטיול מישראל, עזרנו אחת לשנייה והיה מהמם איתה.

היו מתנדבות אחרות שעם רובן לא הצלחנו להתחבר, מה שלגמרי ביאס. מצד שני, אף פעם אי אפשר לדעת את מי תפגשו. בהתנדבות במקום אחר ממש במקרה זכיתי לפגוש בנות מקסימות והפכנו לחברות.

ההתנדבות עצמה מתחילה בשש בבוקר. יש הפסקות אבל העבודה יכולה להיות קשה פיזית ולעיתים מייאשת, אך גם מרתקת ויוצאת דופן.

ההתנדבות הייתה בהחלט חוויה של ניגודים לטוב ולרע מבחינתי, אבל עם כל הקשיים זאת עדיין הייתה אחת החוויות המיוחדות והמדהימות שחוויתי בחיי!

המטלות שלי:

בגדול תפקיד המתנדבים הוא לעזור למקום בתחומי הפעילות השונים כי תמיד יש הרבה עבודה, בין אם בהאכלת חיות, שמירה על הסדר וניקיון.

בבוקר מכינים את האוכל והמים לחיות ומחלקים להן אותו. בהמשך היום  המטלות יכולות להשתנות, כל איש צוות אחראי על משהו אחר והמתנדבים עוזרים. יש עבודות תחזוקה כמו: לנקות שבילים וכלובים, פינוי עלים, לצבוע גדרות, עזרה בטיפול בחיות. זה מגוון ומי שנמצא שם תקופת זמן ומספיק מכיר את המקום יכול גם להדריך סיורים.

זה לא כובע, זה קוף! (צילום: לוסי קליינרמן)

האם היית ממליצה לאנשים על החוייה?

לגמרי! עצם השהייה במקום יוצא הדופן הזה, היא באמת ייחודית.

למי זה יכול להתאים:

לאנשים של נתינה, שמחפשים לתרום ולתת ולחוות חוויות שלא היו חווים כתיירים שאינם מתנדבים.

התנדבות במדינה זרה גם מפגישה אותנו עם תרבויות, מנהגים אחרים וניתן לפגוש שם אנשים מרחבי העולם! כמו כן יכולות להיווצר חברויות מעניינות.

חשוב לבחור התנדבות מתאימה באופן אישי – חלק מהאנשים לא ייהנו ממה שאני נהנתי ממנו, ולהפך. יש מגוון דברים שתמיד צריך עזרה בהם כמו התנדבויות בעמותות שעוזרות לילדים, לימוד אנגלית, האפשרויות עצומות!

*לוסי קליינרמן בעלת קוליברי ארטהתנדבה במספר מקומות בקוסטה ריקה. תמונות שלה בפוסט צולמו במרכז להצלת חיות בר בקוסטה ריקה (Costa Rica Animal Rescue Cener) וכן ב-NATUWA.

אגב, גם בעלת הבלוג הזה שאתם קוראים התנדבה עם בעלי חיים בקוסטה ריקה :). מוזמנים לקרוא על חווית ההתנדבות שלי במרכז להצלת חיות בקוסטה ריקה.

_____

באה לסייע – ויצאה עם חתן

התנדבות באקוודור: העצמה של קהילות מקומיות

קרלי רוחאס אבילה, במקור מארה"ב והבעלים של חברת Home to Havana התנדבה בפרויקטים להעצמת קהילות מקומיות באקוודור, שם הכירה את חוזה שהפך לימים לבעלה.

קרלי ובעלה חוזה (צילום: קרלי רוחאס)

ארגון: Manna Project International במרכז אמריקה.

מה עושים: תומכים בקהילות מקומיות בלימודי אנגלית, וסיוע למרכזים קהילתיים.

האם נדרש לשלם על ההתנדבות? כן. מקבלים לינה, ארוחות, וביטוח.

על ניסיון ההתנדבות של קרלי:

אחרי שסיימתי את האוניברסיטה החלטתי להתנדב באקוודור בארגון בשם Manna Project International. זאת הייתה שנה ששינתה את חיי.

ההתנדבות חשפה אותי לחוויות חדשות, הרחיבה את האופקים שלי והביאה אותי למקום שבו אני נמצאת היום. מקום בו אני ממשיכה לשתף אחרים בערך של מסעות וחילופי תרבויות.

למה התנדבתי:

במהלך הלימודים, שלי בקולג' בארה"ב, למדתי במשך סמסטר אחד בקולג' בארגנטינה. לשמחתי הצלחתי לטייל לא מעט באמריקה הלטינית לפני ובמהלך הסמסטר. כך שיצא לי להגיע לאקוודור במהלך אחד הטיולים, וידעתי שזאת מדינה שאני רוצה לחזור אליה ולחוות עוד ממנה.

מה עשיתי במהלך ההתנדבות:

הדרכתי וסייעתי להטמיע מגוון תוכניות. עזרתי להפעיל את המרכז הקהילתי והספרייה המקומיים. היתי מעורבת בעזרה בשיעורי אנגלית לילדים ומבוגרים, פיתוח עסקים קטנים ליזמים עתידיים וקידמתי שיתופי פעולה עם בתי ספר מקומיים.

Volunteering in Ecuador
כיתה ללימודי אנגלית (צילום: קרלי רוחס)

משך ההתנדבות:

התנדבתי במשך שנה שלמה! אחרי שסיימתי את ההתנדבות נשארתי לעבוד עם אותו ארגון בתשלום למשך שנה נוספת.

דברים שלמדתי בזכות ההתנדבות:

למדתי המון על עצמי, וגילית שאני יכולה לפרוח בכל מקום שאני בוחרת לגור בו … גרתי ממש מחוץ לקיטו, וגיליתי את הדברים הכי שווים שכדאי לראות ולעשות מחוץ למסלול השחוק בקיטו. הצלחתי להרגיש שאני נטמעת במקום זר. יש כל כך הרבה מה לראות בקיטו, וברחבי אקוודור, שרק ההיכרות מקרוב עם המדינה המדהימה הזו כמו מקומית במשך תקופה ממושכת הייתה חוויה משנה חיים עבורי.

גיליתי כמה אנשים בכל העולם דומים – חיי היום-יום אולי נראים אחרת, אבל בסופו של דבר כולנו אותו רוצים את אותם דברים. זה הפך אותי להרבה יותר אמפתית כלפי הקרובים אלי, וכלפי אנשים שרחוקים ממני.

דברים שהיו מאתגרים:

הצורך לדחוף את עצמי כל הזמן מחוץ לאזור הנוחות. כשאתה מתנדב בחו"ל, אתה לא פשוט שולט פתאום בשפה חדשה. אי אפשר באמת להבין את המנהגים המקומיים, וליצור מערכות יחסים משמעותיות אלא אם כן משקיעים בזה מאמץ.

בעבודה בארגון עם מתנדבים רבים אחרים מחוץ למדינה, היה הרבה יותר מפתה וקל ליצור קשרים איתם מאשר ליצור קשרים עם מקומיים.

ויחד עם זאת, היציאה מחוץ לאזור הנוחות שלי ובילוי זמן כחלק מהקהילה המקומית היה חלק משמעותי בחוויה..

האם אמליץ לאחרים להתנדב בחו"ל?

חד משמעית כן!

גם אם יש לך רק זמן קצר להתנדב, זו יכולה להיות דרך נהדרת לראות את העולם בשילוב של עזרה לקהילות במצוקה.

רק תעשו מחקר מקדים ותוודאו שאתם מבינים את ההשפעה הקהילתית של הארגון ומטרתו. מכיוון שלא כל ארגוני ההתנדבות הם מה שהם מתיימרים להציג, והם לא תמיד באמת משפיעים על האוכלוסיה כפי שהם טוענים. תבדקו גם כמה שעות מצופה מכם להתנדבר ביום, כדי שלא תופתעו.

למי זה מתאים?

למרות שנראה הכי קל ומתאים להתנדב בגילאי שנות העשרים המוקדמות, יש הרבה דרכים להתנדב גם כאנשי מקצוע, בגילאים מאוחרים יותר. התנדבות כזאת יכולה להיות לפעמים אפילו יותר משמעותית לארגון והקהילה שמסייעים לה.

_____

 

מקנדה הקרה לפינוי הריסות בשמש הקופחת בפורטו ריקו

התנדבות בפורטו ריקו: תמיכה בקורבנות הוריקן מריה 2017

תיאה וינגרט מאלברטה, קנדה התנדבה יחד עם בעלה בהאיטי ובפורטו ריקו. במסגרת ההתנדבות סייעו לקורבנות אסונות טבע.

Volunteering in Puerto Rico

תיאה ובן זוגה פיל (צילום: Zen Travelers)

שם הארגון: All Hands & Hearts

מה עושים: שיקום בתים של אנשים שנפגעו מאסונות טבע ברחבי העולם.

האם נדרש לשלם על ההתנדבות? לא. כמו כן, מקבלים במקום לינה וארוחות בימי ההתנדבות.

על הארגון:

הארגון הבינלאומי שאיתו התנדבנו, All Hands & Hearts משתף פעולה עם קהילות מקומיות ומעמיד לרשותן מתנדבים שמסייעים לאנשים שנפגעו מאסונות טבע ברחבי העולם. רציתי להתנדב איתם להציע תמיכה לקורבנות רעידת האדמה בהאיטי 2010 וההוריקן בפורטו ריקו 2017.

מה כללה ההתנדבות:

סיוע במגוון דרכים, בהתאם למה שהקהילות המקומית זקוקות לו ברגע נתון.

בהאיטי, למשל, רוב האנשים עזרו לפנות הריסות מבתים הרוסים כדי לספק לאנשים שהבתים שלהם נפגעו מקלט מעבר. בפורטו ריקו, בתיקון ואיטום מחדש של גגות, חלונות ודלתות שנפגעו מההוריקן, בעוד שאחרים עזרו לשפץ בתים שניזוקו בצורה משמעותית.

Volunteering in Puerto Rico
אוטמים גגות ביבוקואה בפורטו ריקו (credit: the Zen Travelers)

משך ההתנדבות:

שבועיים בהאיטי ושבועיים בגיחה אחרת שעשינו לפורטו ריקו. אבל אפשר להתנדב לפרקי זמן ארוכים או קצרים יותר.

מה למדתי מהחוויה:

גיליתי את השמחה והלמידה שעזרה לזולת מביאה איתה, וזאת למרות שהמתנדבים עובדים בנסיבות איומות. למדתי שיחד עם המתנדבים האחרים אפשר למצוא דרך להפוך את העבודה למהנה אפילו כשאתה שקוע בתוך בנינים הרוסים ומוצפי במים. וגם שאפשר ליצור קשרים משמעותיים עם אנשים מקומיים שמסייעים להם במהלך ההתנדבות.

למען האמת, הדבר שהכי נגע בי הוא האנשים. אני אוהבת את הגיבוש עם שאר המתנדבים ואת כמה שהקהילות המקומיות נדיבות בקבלת הפנים למרות כל מה שעברו. כל ארוחה שבעלי בתים מקומיים ששיפצנו הכינו לנו, או אפילו מתנה קטנה שהעניקו לנו כמחווה של הערכה הם זכרונות מרגשים שאוקיר לנצח.

הצדדים המאתגרים בהתנדבות:

העבודה פיזית מאוד ומתישה, במיוחד כשעובדים בשיא החום הטרופי.

האם אמליץ לאחרים להתנדב בחו"ל?

בהחלט, זו דרך מדהימה לעזור לאנשים במצוקה וליצור חברויות חדשות שלא ניתן ליצור במהלך החיים ה"רגילים" שלנו.

למי זה מתאים:

היופי בהתנדבות עם הארגון שאנחנו התנדבנו בו הוא שזה מתאים כמעט לכל אחד!

אנשים שמיומנים בבנייה יכולים לעזור בבנית בנינים ציבוריים כמו בתי ספר. אנשים ללא כישורים טכניים יכולים לסייע במשימות כמו פינוי הריסות, צביעה ותיקון גגות.

קראו עוד על הרפתקאותיהם של תיאה ובן זוגה פיליפ בבלוג The Travellers Zen

_____

 

בלגיה זה לא רק ליאונידס: להתרועע עם נשיא המועצה האירופית

התנדבות בארגון נוער בבלגיה – במימון המועצה האירופית

סשה נסלין ממולדובה, בעלת מדריך הטיולים האלטרנטיבי התנדבה בבלגיה באמצעות ארגון נוער השייך לאיחוד האירופי בבלגיה.

סשה נסלין (צילום Alternative Travel Guide)

שם הארגון: (EVS) European Voluntary Service

מה עושים: הארגון מאפשר לאנשים בגילאי 18-30 להתנדב ולחיות באירופה למשך תקופה של עד 12 חודשים על מנת לצבור ניסיון בפרוייקטים של חינוך לא רשמי, וחילופי תרבויות.

האם יש צורך לשלם על ההתנדבות? לא. הארגון מממן את עלויות הלינה, שהייה והנסיעות של המתנדבים.

מה גרם לי להתנדב:

בעבר הייתי פעילה בגזרת הארגונים ללא מטרות רווח ואפילו הקמתי בעצמי ארגון נוער. כשגיליתי את פרויקט ההתנדבות EVS הרגשתי צורך להתנדב בו. רציתי לשלב מגורים במדינה חדשה למשך תקופה משמעותית יחד עם עשייה מועילה.

מה עשיתי במהלך ההתנדבות:

סיוע בארגון פרויקטי נוער בתחומים חברתיים, חינוכיים ותרבותיים.

כמה זמן התנדבתי:

9 חודשים.

מה לקחתי מההתנסות:

למדתי לא הירתע מקשיים ולא לעשות אידיאליזציה להגירה או מגורים במדינות אחרות. למדתי לעבוד עם אנשים מתרבויות, דתות ורקעים שונים בשפות זרות, וליהנות מהעזרה לאחרים.

פיתחתי מיומנויות הסתגלות לתנאים ולמדינה חדשה. בעקבות חוויה המוצלחת של מגורים בבלגיה גרתי בהמשך בכמה מדינות נוספות.

חוויה משמעותית במהלך ההתנדבות:

לחיות בבלגיה, מדינה ייחודית שלא הכרתי. גיליתי כמה בלגיה, ובמיוחד בריסל, בה גרתי בינלאומיות ורב-תרבותיות.

האינטראקציה ועבודה עם אנשים מרקעים מגוונים מאוד השפיעו עלי לטובה. זו הייתה חוויה מרגשת שהערך שלה מבחינתי יסולא בפז. בנוסף למדתי הרבה על אירופה, ביקרתי במוסדות אירופאים בולטים ואפילו פגשתי במסגרת ההתנדבות את הרמן ואן רומפיי, הנשיא הקבוע הראשון של המועצה האירופית.

Volunteering in Europe
סשה התנדבה עם בני נוער ופגשה את ואן רומפיי (צילום: סשה נסלין)

אתגרים שנאלצתי להתמודד איתם:

הקושי העיקרי מבחינתי היה מחסום השפה. הצרפתית שלי לא הייתה מספיק טובה כדי לעבוד, לכתוב מיילים, לענות לשיחות טלפון ולארגן אירועים וכנסים.

מעבר לכך, בבלגיה, השפה הרשמית השנייה היא הולנדית, שרמת השליטה שלי בה אפסית. הקולגות שלי במשרד דיברו שתי שפות, אז לא יכלתי להשתתף בשיחות שלהם בהולנדית. אבל מכיוון שלמדתי קורסים בשפה הצרפתית היאהשתפרה במהירות, וגם למדתי קצת הולנדית עם הזמן.

לסיכום:

תודה ללוסי, קרלי, תיאה וסשה על ששיתפו את חוויות ההתנדבות הבינלאומיות שלהם! אני מעריכה את נכונותם לחשוף את החוויות החיוביות יחד עם האתגרים הזוהרים פחות שהיוו חלק מהמסע שלהם.

התנדבות בחו"ל לא מתאימה לכל אחד. יחד עם זאת, אם תבחרו בתוכנית ובארגון שאתם מזדהים איתו ומתאים לכם ולאישיות שלכם, זאת בהחלט יכולה להיות חוויה משמעותית ומשנת חיים!

תוכלו ללמוד על יעדים, תרבויות ומנהגים אחרים שלא תוכלו לחוות כתיירים רגילים. זו גם דרך מצוינת ללמוד דברים חדשים על עצמכם, לחולל שינוי ולחוות התפתחות עצמית.

הערה צדדית: בתקופת הקורונה כשיש מגבלות נסיעה (שמרו על עצמכם ועל הבריאות!) יש אפשרויות גם להתנדב באופן מקוון מהבית הנה כמה הצעות.

 

*הדעות המופיעות בכתבה הן של המתנדבים ועל אחריותם בלבד. אין לראות במידע כהמלצה של הכותבת להתנדב במקומות המוזכרים בכתבה.

 

 

מה דעתך?

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. נטלי

    היי, מאוד נהנתי לקרוא את חוויות המתנדבים עם הפירוט הרב. הפוסט שכתבת מרתק ומעשיר, וייתכן שעוד אחזור אליו בעתיד, לקראת התנדבות כלשהי.

    תודה 🙂
    נטלי
    http://Www.pnimablog.com

    1. Adi Ben Ezer

      שמחה שאהבת! מרגש אותי לשמוע נטלי! 🙏💗

  2. מור

    חוויה משנת חיילי יחד עם זאת מאתגרת השפה . העבודה הקשה. אבל מעניין ממש להכיר אנשים ותרבויות מגוונות! כל הכבוד על ריכוז החומרים והסקירה הרחבה של ההתנדבותיות האופציונליות בעולם

    1. Adi Ben Ezer

      תודה רבה על הפידבק מור 🙂 מסכימה איתך לגמרי 🙂

כתיבת תגובה

פוסטים שיכולים לעניין אותך: